Tvångssteriliseringar av transpersoner måste stoppas och det nu

July 1st, 2010 | by jens |

Det är svårt att förstå hur en lag som medför, att personer ska tvångssteriliserar som ett krav för vård. Tvånssterilseringen är till för att uppfylla det lagstadgade fortplantningsförbud, som transpersoner utsätts för. Tvångssterilseringen utförs för att få den vård som i ett senare skede kanske medför att personen i fråga, väljer att genomgå en omfattande kirurgiskt byte. Men vad inträffar om personen ångrar sig, eller det visar sig senare att det är en felaktig diagnos? Då är det för sent, då är steriliseringen redan utförd. Socialstyrelsen vill nu ha en förändring till stånd, där vården av transpersoner radikalt måste förbättras och tvångssterilseringarna upphöra. Den rapporten har givit upphov, till ett antal stora artiklar: SvD, DN, AB, DN, SR p1.

Tidigare under onsdagen uppmärksammades rapporten, av MRN Svart Måndag och av Svart Måndags Per Pettersson. Den som orsakat den smärre stormen, är Amanda Brihed språkrör för nätverket och tillika riksdagskandidat (Kandidat 42). Den första bloggposten skrevs på morsdag, som i sin tur gav upphov till en debattartikel i Aftonbladet (Staten låter mig inte bli mamma). Den utmanade och medförde att socialminister Göran Hägglund (KD) replikerade:

Transsexuella är en grupp som inte alltid fått, eller får, värdig vård och ett respektfullt bemötande. Fördomar mot transpersoner är utbredda och okunskapen är stor. Vi vet att den psykiska ohälsan är ett stort problem hos många transsexuella personer, i synnerhet bland dem som inte får behandling. Utsattheten är stor och självmordsbenägenheten är mycket hög.”

Amanda Brihed fick sin slutreplik publicerad i onsdagens Aftonbladet:

“Jag håller med om att transpersoner i dag bemöts allt annat än respektfullt och hävdar också att okunskapen rörande gruppen inte är stor utan astronomisk, såväl inom vården som inom politiken. Det gläder mig att socialministern ser detta och nu lovar bättring och insatser för att avhjälpa detta. Många tusen har under de sista åren nekats vård på grund av märkliga antalsbegränsningar inom vården som skulle ses som omänskliga om patientgruppen rörde cancerpatienter eller diabetiker. Nu måste något göras.”

Det är mer än dags att göra något för gruppen transsexuella. Det är ett absolut krav att den patientgruppen ska få vård på lika vilkor, så som vi andra får. Transpersoner är riktiga personer, de ska ha samma rättigheter som vi andra. Samma mänskliga fri- och rättigheter, vi tar för givna självklarheter idag. Självklarheter inskrivna i FN-deklarationen och EU-stadgarna. Men inte under svensk lagstiftning, där är de undantagna och det rejält. Den nuvarande lagstiftningen strider mot både vett och sans, etiska regler och principer, hälso- och sjukvårdslagen där en vilkorad vård inte är tillåtet. Vi kan inte låta det fortgå längre. Det är en skam för svensk vård och vårdpolitik, att tvångssteriliseringar ska få fortgå. Det som utfördes i skymundan och tidigare utanför medias ljus, är nu mitt i blickfånget för alla. Det går inte längre att dölja för allmänhetens insyn i det makabra förhållandet, dessutom nu i samband med att det är valår. Vilket parti kommer att stå upp för att stoppa?

Intressant

Annan media: UNT, Dagen, GP, SVT, Rapport, Rapport, SRINT, P3, TV4,

Bloggar: Hell of Hannastacia, Petra, Petra igen, Yami och Pandorna, Niklas Starow, Froby, Zetterman, Rebecca, Annika Beijbom, Unga Folkpartiet, Unga Folkpartiet, HBT-Sossen. Amanda Brihed.

Tags: , , , ,

13 Responses to “Tvångssteriliseringar av transpersoner måste stoppas och det nu”

  1. By Lukas Romson on Jul 1, 2010

    Jens, ditt engagemang är väldigt bra.
    Men det blir ett problem om du sprider felaktiga fakta, som att transpersoner skulle omfattas av Europakonventionen och FNs deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Ett av de stora problemen när det gäller lagstiftning på området är just att könsidentitet och könsuttryck inte anses omfattas av någon av traktaten, inte om man frågar experter på internationell rätt.

    Sexuell läggning omfattas, men det finns inte prejudikat, än, på att könsidentitet och könsuttryck omfattas.
    Europarådet har uttalat sig i frågan, men den är alltså inte prövad fullt ut mot Europakonventionen.
    Merparten av världens länder kräver sterilisering för att erbjuda könskorrigerande operationer, Storbrittanien är ett av de fåtaliga undantagen.

    Risken för sk “ångerfall” är mycket liten, 3,4% i Sverige och med ytterst få av fallen på senare år. Det är också så att termen ångerfall är missvisande, antingen handlar det om att folk feldiagnoticerats eller om att de ångrar en viss behandling, kanske pga dåligt utfall eller pga att den social situationen snarare blev sämre. När felet ligger hos den diagnoticerande läkaren bör man inte prata om att patienten “ångrar sig” det låter som om diagnosen är ett frivilligt val.

  2. By jens on Jul 1, 2010

    Det är inte felaktiga fakta, när steriliseringen är till för att implementera fortplantningsförbudet inte det juridiska bytet. Det är ett kravat vårdval, under ett tvång/tvångsliknande situation. Vilket i sig är olagligt. Fortplantningsförbud är detsamma som genetisk rensning och är att betrakta som folkmord, om den brotsrubriceringen fanns i svensk lag. Men tack för uppmärksamheten Lukas. Lycka till och hälsa barnen.

  3. By Lukas Romson on Jul 5, 2010

    Vi tycks tala förbi varandra. Jag håller fullständigt med dig om att steriliseringskravet i könstillhörighetslagen innebär en tvångssterilisering av transsexuella. Och jag håller med om att det skulle vara olagligt, om det inte vore för att grundlagsförbudet mot tvingande medicinska ingrepp infördes 1974 och könstillhörighetslagen 1972. (Vi har inte retroaktiv lagprövning i Sverige. Däremot är givetvis folkmord en brottsrubricering i svensk lag, men rekvisiten för folkmord uppfylls inte i det här fallet.)

    Men det var inte det jag skrev om, utan om dina påståenden om Europakonventionen och FN-deklarationen. Du verkar tro att de skyddar transsexuella, men så är det alltså inte annat än undantagsvis.

    Du verkar också tro att steriliseringskravet är unikt för Sverige, när det är precis tvärtom, nästan alla länder tvångssteriliserar transsexuella.

    Jag brinner precis som du för frågorna och vill se förändringar. Det är därför jag kommenterar det du skriver, för ingen vinner på att frågorna driva mha felaktiga fakta, det kommer straffa sig.

    Det är allvarligt nog att Sverige tvångssteriliserar, vi behöver inte vara ensamma om det för att det ska behövas en förändring, vi behöver inte bryta mot Europakonventionen för att det ska behövas en förändring. Det räcker med att påpeka att tvångssterilisering inte är okey i ett demokratiskt samhälle.

  4. By Camilla on Jul 13, 2010

    Helt otroligt med jubelidioten Lukas Romson som ideligen refererar till välintegrerade kvinnor eller män som tidigare i livet genomgått en könskorrektion och därefter fått juridisk status som just kvinnor eller män
    medi sammanhanget fullständigt verklighetsfrånvända påhittade ord som transpersoner.Han tycks aldrig lära sig att det man möjligvis kan kategorisera under ett sådant ord är de människor som befinner sig på en glidande skala någonstans mitt mellan könen och dit hör inte den stora majoriteten av människor som genomgått en könskorrektion.

  5. By AA on Jul 13, 2010

    Som vanligt spelar du på fel nivå och missar vad som händer runtom i världen, Lukas. OM du skulle försöka se litet längre än dig själv, så skulle du se vad som händer därute och hur kampen drivs även utanför din egen hobbyorganisation.

    http://www.youtube.com/watch?v=JrOc6CIQjtc

    Om FN ser det som övergrepp och som folkmord, hur kommer det sig att du själv inte gör det? Kan det bero på att du fortfarande inte tagit dig utanför 50-skyltarna?

  6. By Camilla on Jul 13, 2010

    Jag kikade lite på det där videoinslaget och jag måste nog säga att det är ytterst tragiskt att människor fortfarande inte förstått att begreppet transgender i själva verket är en grov lögn och samtidigt en lika grov diskriminering när man i ett sådant ord implementerar människor som är i behov av eller tidigare i livet genomgått en könskorrektion för att kunna få ett normalt liv som kvinnor eller män.Gender eller som vi talar om i Sverige,genus är endast och uteslutande en politisk doktrin helt utan vetenskaplig förankring som väger in sociala aspekter som i fallet med människors behov av en könskorrigering inte existerar och snarast försvårar för dessa människor att möta acceptans i samhället.Människors behov av att genomgå en könskorrektion är till absolut största delen en vårdfråga och som sådan så skulle den absolut möta avsevärt större acceptans hos allmännhet och inte minst politiker i beslutande befattning om den inte sammanblandades med livsstilsproblematik av högljudda och okunniga HBT eller LGBT aktivister.

  7. By AA on Jul 13, 2010

    Vet inte om jag kan köpa den Benjamindoftande verklighetsbeskrivningen, Camilla. Uppenbarligen fungerar det alldeles utmärkt att lyfta problematiken ur många olika vinklar. Se på vad som hänt medialt senaste tiden efter att fokus flyttades från struntfråga till MR-planet. Just sayin’.

  8. By jens on Jul 13, 2010

    @Camilla:
    Som AA säger är detr viktigt att se på sakförhållandet ur fler synvinklar, där vårdfrågan bara är en och en mycket viktig fråga. Men det är minst lika viktigt att se det ur ett MR-perspektiv, där det begås brott mot folkrätten och även det måste lyftas. Vilket nu görs i.o.m den senast tidens medieexponering. Det är bra och kan mycket väl kan bana väg, för ytterligare förändringar till det bättre.

  9. By Camilla on Jul 13, 2010

    Det där är komiskt.När ytterligare en jubelidiot iform av RFSLs förbundsordförande Sören Juvas uttalar sig baserat på det faktum att Frankrike och Cuba slopat den psykiatriska klassifiseringen av transsexualism där han uttalar åsikten att det finns fördelar med att psykiskt friska vårdbehövande människor fortfarande klassificeras som psykiskt sjuka.Det omnämns inte med ett ord från självutnämnda “specialister i HBT segmentet att detta är en grotesk skandal då ståndpunkten fullständigt saknar vetenskaplig förankring.En precis lika stor skandal är det faktum att en samling självutnämnda proffstyckare i socialstyrelsens rättsliga råd faktiskt tillåts ha makten att vägra vårdbehövande människor rätt till nödvändig skattesubventionerad vård baserat på en ståndpunkt utan större vetenskapligt värde än en åsikt där ett nej kan få konsekvensen att den som blir nekad vård väljer att avsluta sitt liv på egen hand i förtvivlan.MR perspektiv för den här patientgruppen i Sverige lär knappast inträda innan proffstyckare i det så kallade HBT segmentet lärt sig att en yrkesarbetande kvinna som för kanske 20 år sedan genomgick en könskorrektion har precis allt att förlora på att hon enligt dessa proffstyckare anses ingå i en grupp med heterosexuella eller homosexuella män som stundtals har ett behov av att ikläda sig kvinnokläder för att i vissa fall uppnå sexuell tillfredställelse eller driva med könsroller på en Scen.

  10. By AA on Jul 13, 2010

    Senast jag hörde något från RFSL var inte Juvas kvar som förbundsordförande. Vilket måhända kanske är en bra sak. Vad vet jag? De driver också avpatologisering numera på RFSL, men vill däremot ha en lag som ser till att transsexuella får den vård de behöver. Förmodligen kan det åstadkommas genom att flytta diagnosen från psykiatrin och göra den till en helt och hållet somatisk diagnos med ett tydligt fastställt vårdbehov kopplat till den diagnosen i utförlig text. Helst utan krav på medicinska ingrepp för de som vill och med full rätt att kräva alla de ingrepp som behövs om det är vad som krävs för att personen i fråga ska må bra. Man kräver också att Rättsliga Rådet ska lösas från uppgiften att fastställa nytt kön och enbart ska ha kvar beslutandet kring borttagande av könskörtlar vid behov. Annars ska beslutet om fastställelse tas rent administrativt på en annan avdelning på Socialstyrelsen.

    Det är faktiskt nästan så man kunde tro att de köpt stora delar av Socialstyrelsens nya egna utredning rakt av. Efter vad jag förstår, så har den nya förbundsstyrelsen till och med krävt än mer långtgående åtgärder än så för att förändra vården för transsexuella och andra transpersoner.

    Har du förresten läst utredningen Socialstyrelsen nyligen släppte, Camilla. Gör det annars. Den är fantastiskt bra kvällslektyr om inte annat.

    Jag tror att du borde ta och se över vad du vet om RFSL, och även Socialstyrelsen, och deras nuvarande arbete för transsexuella och andra transpersoner, Camilla. Det har hänt en del under de sista åren.

    Sedan tycker jag det är ledsamt att det drivs en linje, inte minst från Benjamins håll, som handlar om ännu fler normer, ännu mer fördömanden och ännu mer förminskning av människor bara på grund av bitterhet och taskig egen självkänsla.

    Borde inte transsexuella ha lärt sig vid det här laget att de själva kanske borde vara bättre än sina egna förtryckare och sluta hacka på andra transpersoner och på transvestiter. Vad vinner man på det? Jag bara undrar.

    Det är galet. Helt galet. Och fruktansvärt osunt. Nånstans tycker jag att normbrytare, vilket även transsexuella trots allt är i dagens samhälle, borde lära sig att inte kasta sten i glashus för att försöka komma åt andra normbrytare. Annars tenderar det bara till att bli rent ut sagt barnsligt!

    Tacka vet jag den nya våg av transmänniskor som slår sig fram idag och som har sundare åsikter än så och som förstår sammanhangen bättre än så. De som bara är och som tänker att lev och låt leva är den rätta vägen att gå. Jag tror på dem.
    Hoppas verkligen på att det blir en ny lag snart och tror faktiskt också att det blir så.

  11. By Camilla on Jul 13, 2010

    Jag måste säga att jag har lite svårt att ta dig på allvar när du frekvent uttrycker transsexuella och andra transpersoner.jag får väl tillägga att jag inte är medlem i patientföreningen benjamin men man skall inte blanda ihop saker som inte har med varandra att göra.Det enda benjamin säger är
    att människor som har ett behov av att genomgå en könskorrektion och människor som har genomgått en könskorrektion inte har något gemensamt med transvestiter eller liknande.Och att säga så är ju bara fakta.Det handlar inte om att tycka illa om eller på något sätt nedvärdera transvestiter utan handlar bara om att transvestiter har helt andra behov som dessa som det ju oftast är heterosexuella män med största sannolikhet kommer att ha resten av sitt liv.Att du tycks ha ett behov att peka ut välintegrerade,yrkesarbetande människor som tidigare genomgått en könskorrektion som inget hellre vill än att få leva återstoden av sitt liv i harmoni fria fria från den ångest och förtvivlan många av dessa upplevt tidigare i livet som transmänniskor tyder snarast på att inte du kan acceptera dessa människors vilja att leva vanliga normala liv som kvinnor eller män.Många människor som genomgått en könskorrektion vill ingenting hellre än att förhoppningsvis glömma delar av det tidigare livet där det gjort ont.
    För att uttrycka det ur ett transaktivistiskt HBT perspektiv så har dessa människor ungefär 0% behov av att komma ut.

  12. By AA on Jul 14, 2010

    Vem har sagt att jag inte vet något om det, eller att jag själv inte genomgått en transition? Om så… vore det inte rent av skadligt och urbota dumt att peka ut mig själv på det ena eller andra viset? Tänk efter litet där.

    Tyvärr är det så att många som genomgått transition lider av dåligt självförtroende och av att inte kunna få arbete alls efteråt. Många sitter fortfarande i en stuga ute på landet och lever på socialbidrag och oroar sig för att bli klockade. Det tror inte jag är vidare sunt.

    Alla är inte vidare välintegrerade, helt enkelt, även om man kunde önska att det var så.

    För den gruppen kanske det faktiskt är himla viktigt att en offentlig debatt förs och att somliga som är redo att leva offentligt också gör det, så att de kan agera någon slags förebilder för de andra som kommer efter. Vet man att det går att lyckas och att det går att leva ett liv även som transsexuell och som post-op, så ökar också chanserna för att de som idag inte klarat att ta sig förbi glastaket själva tar tag i sig och gör något av sitt liv. Det ökar möjligheterna för att de ska våga vara öppna om de vill, men också för att de ska ha självförtroende nog att söka det där jobbet, våga ta den där daten och så vidare.

    OCH det ökar acceptansen för transsexuella ute i övriga samhället. Rädsla och fobier bygger ju på rädsla för det okända, så var glad för de ambassadörer som faktiskt är öppna och står för sig och sitt ursprung offentligt. De öppnar många dörrar för andra som kommer efter och som lever i skuggorna.

    Det finns ett par starka förebilder därute idag och det är jätteskönt för väldigt många andra att få en chans att se dem där. Alla behöver inte leva öppet. Många vill leva stealth. Men jag ser ingen mening i att alla ska behöva göra det för att ingen ska få se en enda transsexuell människa någonsin. Den rädslan är inte rimlig.

    Varför ska transsexuella tvingas leva i grottor och katakomber bara för att skydda hemligheten om att gruppen existerar? Och på vilket sätt ökar toleransen i samhället gentemot gruppen om ingen vågar vara öppen? Måste man leva stealth för att vara äkta? Är man mindre ren om man inte gör det?

    Se gärna litet längre än till den egna nästippen. Det är väl det jag försöker säga. Det finns många andra därute och en helt otrolig variation i livsöden och förhållningssätt. Det finns ingen absolut sanning. Och definitivt ingen absolut sanning som är applicerbar på _alla_.

    Och är man verkligen välintegrerad bara för att man har ett jobb? Eller är man det för att man passerar någorlunda? Eller är man välintegrerad alls om man mest springer runt och visar med all önskvärd tydlighet att man inte har något med alla andra jobbiga människor att göra och att man är bättre än alla andra och därmed sänker omvärlden ner i någon slags träskmark? Är man mer äkta om man skäms för att bli förknippad med någon annan eller är det kanske bara ens egna fördomar som spelar in då?

    För det där med att sänka andra för att göra sig själv till bättre än pöbeln köper jag inte alls. Att sänka andra för att visa sitt egenvärde är skamligt. Visst kan man peka på att det finns olika behov hos transsexuella, intersexuella, intergenders, genderqueers och transvestiter (och alla andra 40 definitioner eller fler som finns därute). För att det finns verkligen skillnader. Flera grupper har måhända ingenting med varandra att göra ur ett medicinskt perspektiv. Men de har allt att göra med varann utifrån ett globalt och samhälleligt perspektiv. De lever i samma skräck, de lever med samma fördomar riktade mot sig, de möter samma rädsla och oförståelse. De råkar ut för samma hatbrott och samma diskriminering.

    Är de kända skillnaderna verkligen nödvändiga att använda som ett sätt att rangordna människor i någon slags race om vem som är mest renblodig, mest rättfärdig, mest äkta, mest i behov av det ena eller det andra. Eller för den delen, bara för att man själv har ett visst vårdbehov, måste man då förhindra alla andra från att ta del av liknande vård för att de inte har ett exakt identiskt behov som man själv?

    Självklart finns stora skillnader mellan transsexuella och transvestiter (vilka exempelvis inte har vidare mycket vårdbehov alls av uppenbara skäl). På samma sätt som det finns stora skillnader i vårdbehov mellan intersexuella och transsexuella. Det är väl uppenbart? Det trodde jag i alla fall. Men det är inte det jag syftar på, utan ditt nedvärderande språk riktat till dessa andra grupper. Där går jag igång, för att jag inte köper sådana fördomar och så aggressivt nedvärderande språk. Någonsin.

    De olika grupperna må ha olika syn på saker och ting och det finns skillnader i orsaker till varför man är transsexuell eller transvestit. Många transsexuella börjar iofs sin bana antingen som mtf tv eller som butchflator innan de vågar komma ut ordentligt som ts. De kanske inte vill bli förkastade av människorna som borde hjälpa dem in på rätt väg snarare?

    Hur ser du på de ftm’s som idag inte vill göra en könskorrigerande kirurgi på grund av att tekniken och resultaten suger? Hur ser du på att de vill vänta till dess en bättre metod finns att tillgå? Är de mindre ts för det? Hur ser du på de mtf’s som är livrädda för kirurgierna och som drar sig för att göra en underlivskirurgi, exempelvis, på grund av att de inte vågar lägga sig på ett operationsbord oavsett skäl?

    Har intergenders, genderqueers, genderfucks och andra ett existensberättigande alls, eller borde vi kanske utrota dem eller tala om för dem att de inte förtjänar hjälp, stöd eller ett liv överhuvudtaget? På samma vis som transsexuella fått höra det i så många år.

    För resten av världen är transpersoner av olika slag rätt lika i uttryck och det innebär att vi möter samma problem, samma förtryck, samma hat och samma rädslor. I förhållande till omvärlden sitter vi alla i samma båt.

    Därför bör dessa grupper samarbeta då de kan. Oavsett vilka inre skillnader de har. Det går att lyfta varje individ och varje individuell grupp ändå, med alla variationer i uttryck och vårdbehov var för sig, men ändå föra kampen tillsammans. Tillsammans är vi så mycket starkare.

    Hur ser du förresten på exempelvis intergendergruppen och deras behov av att få bestämma själva vilka ingrepp de vill göra – som ju å andra sidan är lika viktiga för dem som för vilken transsexuell människa som helst?
    Tillhör du dem som säger att man måste gå hela vägen eller inte göra något alls, för att de annars drar transsexuella i skiten genom sin vilja att bara vara “mittemellan”? Är det bara absoluta binärer som räknas?

    Jag är uppriktigt nyfiken. Du får mer än gärna berätta om din ståndpunkt där. Jag lovar att lyssna in och ta del.

  13. By Camilla on Jul 14, 2010

    Jag vet inte riktigt var jag ska börja på ordet katakomber eller i liten stuga
    i skogen.Eller ska jag försöka bemöta ditt påstående att jag är hatisk och nedvärderande faktiskt bara vill leva ett vanligt liv.Likt alla ambassadörer som dig så häver du ur dig både det ena och det andra helt utan att kunna backa upp det med fakta.Jag genomgick min könskorrigering för många år sedan där jag fick ett ovärderligt stöd och hjälp av dåvarande RFTS där jag lärde känna ett 15 tal människor mest tjejer men även en och annan kille.Det finns inte en enda av dessa som lever i några katakomber eller lever på Socialbidrag.vad jag känner till så har en av dessa en kvinna blivit sjukpensionerad baserat på en ryggskada hon tillfogades i sitt tidigare yrkesliv.Vad gäller patientföreningen Benjamin som du och dina ambassadörer ständigt och jämnt pekar ut som förfärliga utan någon som helst fakta bakom era påståenden.Benjamin har aldrig gjort någon hemlighet av att de är en patientorganisation som uteslutande sysslar med stöd och hjälp åt
    människor med ett behov av att genomgå en könskorrektion och ingenting annat.I Detta ingår att påverka beslutsfattare i specifika frågor som har betydelse för patientgruppen.Detta sker genom uppvaktning och besök hos samtliga riksdagspartier,socialstyrelsen,folkhälsoinstitutet för att nämna några.
    Jag är själv skulle jag vilja påstå ytterst ovanlig bland de människor jag lärde känna för många år sedan i den mening att jag arbetat mot socialstyrelsen iden här frågan.Jag har besökt socialstyrelsen och träffat båda dessa jurister som blivit utsedda av socialstyrelsen generaldirektör att leda utredningen rörande människor med könskorrigeringsbehov och mitt intryck är att en av dessa kvinnor Karin Lindell verkade vara någorlunda skärpt medan hennes kollega Linda Almqvist vara raka motsatsen.Anledningen till att denna utredning överhuvudtaget kom till stånd är att en kvinna som genomgick sin könskorrektion för många år sedan och vardagligtvis arbetar som universitetslärare under lång tid påtalat för socialstyrelsen generaldirektör att det inte kan fortsätta så här då människor flyr landet för att få tillgång till i många fall nödvändig vård.
    Jag har besökt folkhälsoinstitutet där jag påtalade allvarliga brister i den svenska vården under ett styrelsemöte där en man som var mest tongivande vid namn Sam larsson som ständigt försökte förringa betydelsen av det jag framförde.När jag sedan kom hem så sökte jag på hans namn och fann ganska snabbt att han var författare till en bok med titeln Transvestism och det andra jaget.Jag har uppvaktat socialutskottets ordförande som utsåg Maria kornevik till sammankallande för ett möte där hon vid ett tillfälle kontaktade mig för att jag skulle kunna hålla ett föredrag i Socialutskottet där även representanter för socialdepartementet skulle närvara.Jag tvingades vid
    det tillfället att tacka nej då jag var bortrest detta datum.
    Det var lite om mitt engagemang.
    Problemet specifikt för kvinnor med ett behov av att genomgå en könskorrektion i Sverige är att många gånger nödvändig kirurgi i form av ansiktsplastik är totalförbjudet i Sverige trots att internationella erfarenheter av den här typen av kirurgi är mycket goda med ett i många fall väldigt gott resultat.Människor med det här behovet i Sverige får välja mellan att må dåligt eller att på något sett finansiera denna vård utomlands till en kostnad av Ca 300000kr Människor som behöver den här typen av vård men inte får tillgång till den är ofta utlämnade till att leva ett liv med psykisk ohälsa som inte sällan resulterar i att dessa människor blir sjukpensionerade där Sverige som nation inte har några som helt betänkligheter i frågan om att försörga dessa människor med bidrag i kanske 25-30 år.Att däremot remittera dessa till en specialist i USA till en kostnad av 300000 kr det kan man absolut inte tänka sig vilket i många fall skulle kunna resultera i en välmående människa med goda förutsättningar att vara självförsörjande.Du och dina ambassadörer använder er frekvent av ordet gender trots att ordet och vad det faktiskt betyder och i alra högsta grad antyder är en mycket grov lögn i stort sett alla sammanhang vad gäller trans eller inter.Ordet är endast och uteslutande en politisk doktrin helt utan fakta.
    Min pappa är född och uppvuxen i Österrike och flyttade till sverige efter att han träffat min mamma som ung på en dansbana i samband med ett besök som representant för ett företag.Jag kom till och tilldelades ett personr med siffran 9 som första siffra vilket var sveriges sätt att särskilja invandrare från svenskar.Trots att jag är född i sverige
    av en svensk mamma så tvingades jag under många år att visa att jag inte var en riktig svensk varje gång jag legitimerade mig.I samband med att jag genomgått könskorrigeringen så fick jag en normal svensk kvinnas personnr.Jag är sedan dess en kvinna helt utan omskrivningar enligt svensk lag.Sedan så började människor som du och andra ambassadörer sätta namn på mig,Jag får inte längre lov att vara en vanlig svensk kvinna utan jag har blivit en transperson,dvs jag är en sådan där konstig människa som inte är en vanlig kvinna och jag förväntas vara stolt över detta trots att jag mår alltmer dåligt av att ta upp frågor om min bakgrund.Många människor som mig mår helt enkelt fruktansvärt dåligt av att ta upp sin traumatiska bakgrund och vill helst av allt glömma.Då anser du och dina ambassadörer att de lever stealth och det är ju något fult.Genom RFSLs lobbying så finns det idag inte ett enda politiskt parti representerat i riksdagen som respekterar mina rättigheter att bara få vara en svensk kvinna utan jag förväntas finna mig i att ha blivit fråntagen denna rätt och i stället bli kallad transperson som är baserat på ordet transgender som är en grov lögn helt utan verklighetsbaserad förankring,en politisk doktrin.Denna politiska doktrin har även smugit sig in i lagtexter.Jag har blivit invandrare igen men jag tvingas fortfarande inte ha denna stämpel i mitt personnr.När sådant här frekvent trummas ut från sveriges högsta beslutande organ helt utan verklighetsbaserad förankring så är det exakt samma sak som att använda ordet blatte som officiellt tilltalsbegrepp för människor som invandrat till sverige för kanske 40 år sedan som är välintegrerade och talar flytande svenska.Det har blivit statssanktionerad diskriminering som för tankarna till tyska riksdagen under 1930 talet.

    Nu ska jag gå ut till garaget och sätta min i min nästan nyinköpta Mini Cooper cabriolet och med nedfälld cab köra till ett hamburgerställe där jag kommer att låta mitt långa hår fladdra i vinden där jag är stolt över
    att jag fortfarande inte är utpekad som något annat än en vanlig svensk kvinna i min legitimation och för en stund försöka låta bli att tänka på att riksdagen och dina ambassadörer kallar mig vid namn.Jag känner mig kränkt av att bli kallad blatte.

Sorry, comments for this entry are closed at this time.